Om te beginnen: is het noodzakelijk dat het een app is?
Een app heeft veel allure waardoor deze vraag wellicht gek overkomt, maar hier zit wel degelijk een paar hele zinnige gedachtes achter! Een app is toegankelijk voor tablets en smartphones. De grootste groep - gewone computers en laptops - wordt uitgesloten. Daarnaast kan het zelfs zo zijn dat de app alleen op één besturingssysteem beschikbaar kan zijn (iOS of Android), waardoor ook nog eens de helft van de overgebleven groep uitgesloten wordt. Dit, terwijl het alternatief "iedereen" is (door in HTML5 te ontwikkelen).Een app moet geïnstalleerd worden. Dat gaat makkelijk via de appstores, maar toch is het vaak alsnog een drempel voor veel mensen. De gedachte bij deze mensen is dat men het wel wil proberen, maar men wil niet het startscherm vol iconen hebben en men wil niet het wachtwoord alweer hoeven invullen. Met name voor winacties, promotionele games en games via social media is dit een probleem, waar "snel spelen" van essentieel belang is. Privacyzorgen kunnen soms ook van negatieve invloed zijn op de overweging om de app te installeren.
Game design en ontwikkeling van een app is duurder dan bijvoorbeeld ontwikkeling in HTML5 en Flash. Hetzelfde resultaat kan hiermee verkregen worden met een kleinere investering. Daarnaast lijken de appstores "magische plekken" waar miljonairs geboren worden. Maar dit succes is niet gegarandeerd. Ontwikkeling in HTML5 zorgt ervoor dat je het spel kan integreren in een website. De website kan vervolgens geoptimaliseerd worden voor zoekmachines (Google) wat voor een betrouwbare en constante influx van spelers kan zorgen. Appstores steken gemiddeld 30% van alle betalingen in eigen zak, terwijl betalingen op het internet via iDeal en creditcard vaak maar 0,50 cent kosten, ongeacht hoogte van het bedrag.
De app's en de appstores zullen altijd blijven maar de vraag is van welke omvang? Gamers onderling vinden vaak dat veel games in de appstores geplaagd worden door gameplaybeschadigende winstgerichte concepten (pay2win) en irritante schermvullende reclames die niet weg te drukken zijn. Het internet en daarmee HTML5, daarentegen, is er om te blijven en om te blijven groeien. Het Steam netwerk is daarnaast ook enorm en groeiende markt voor games (voor grotere game producties).
Wij vinden het belangrijk om alle kanten van de medaille toe te lichten, zodat u een overwogen beslissing kan nemen. Wat u hierboven las, was het slechte nieuws. Nu gaan wij door met het bespreken van alle te gekke mogelijkheden die app design biedt!
terug naar app's contact