Home
HTML5
App's
Flash
Unity3D
Facebook game
Chatsystemen
Ons netwerk
Contact

Singleplayer games
Multiplayer games
Educatieve games
Serious games
Promotionele games
Winactie games
Social media games
Crowdfunding financiƫring

App's: native, unity3D of development framework?

Wat het bouwen en designen van app's betreft, zijn er meerdere mogelijkheden en belanden wij in wat complexere materie. De eerste vraag is meestal: voor iOS, voor Android of allebei? Daarna speelt de prijs een belangrijke rol! Maar om de juiste keuze te kunnen maken, hebben wij voor u alle mogelijkheden op een rijtje gezet. Een tikkeltje te technisch? Laat ons u dan de mogelijkheden toelichten!
App's zijn ongetwijfeld hot! Veel ervan hebben inmiddels geschiedenis geschreven door hun innovatieve karakter, schitterende vormgeving en de makkelijke toegang via de appstores (en daardoor bergen spelers!). Ook hebben veel kleine initiatieven de media gehaald omdat zij ongekend populair werden. En de makers stinkend rijk! Maar er zijn ook veel minder succesvolle verhalen, waar wij niets over horen. Een juiste oriëntatie op de app markt blijkt zeer belangrijk, met goede kennis van de voor- en nadelen ervan. Hieronder een opsomming van de mogelijke ontwikkelmethodes en -omgevingen.

Een native app laten ontwikkelen

Native betekent dat de game ontwikkeld wordt in de programmeertaal van het device, de native programmeertaal. Voor iOS is dit Objective-C en voor Android is dit Java. Met een native app kunnen wij gebruik maken van het "rauwe vermogen" van de smartphone of tablet. Er is geen tussenlaag die computerkracht opslokt, waardoor zware berekeningen, bijvoorbeeld voor te gekke animaties, particle systemen (vuur laten branden, water stromen, complexe en te gekke explosies, vogel/insecten zwermen, etc) of physics engines (volgens natuurwetten alles laten vallen, botsen, balanceren, stapelen, etc), geen probleem zijn.

M.a.w. zijn de mooiste app's in de meeste gevallen native.

Ook kan alle functionaliteit van het device aangewend worden: de kamera kan foto's nemen en filmen. Het resultaat hiervan kan gelijk bewerkt worden. Exacte geolocatie kan bepaald worden. Oriëntatie (houding, richting, ligging) van het device kan nauwkeurig vastgesteld worden. Swipe-bewegingen kunnen tot op de millimeter getraceerd worden. 

Omdat de native programmeertaal verschillend is voor iOS en Android, houdt native ontwikkeling vaak in dat er twee aparte ontwikkeltrajecten zijn: één voor iOS en één voor Android. Er zijn echter ontwikkelomgevingen zoals Cocos2D die dit proberen te overbruggen en de app dus gelijk publiceerbaar maakt voor zowel iOS en Android, evenals Windows Phone en BlackBerry. Vraag ons naar de mogelijkheden!

Voor het beste resultaat, waarbij het spel niet in 3D is, kiest u voor een native app!

Een Unity3D app laten maken

Met Unity3D wordt het mogelijk om complexe en mooi vormgegeven app's te maken in 3D. Deze 3D ontwikkelomgeving biedt de game ontwikkelaar veel mogelijkheden, waaronder publicatie voor zowel iOS als Android. Twee separate ontwikkeltrajecten zijn dus niet nodig en publicatie in beide appstores heeft slechts kleine meerkosten t.o.v. de keuze voor één ervan waardoor de meeste klanten kiezen voor beide. Daarnaast is het mogelijk om een Unity3D game te publiceren voor een website (vergt een plugin voor de browser), als standalone (installatie, voor op CD-ROM of USB-stick) en publicatie op Steam.

Voor een 3D app, kiest u dus voor Unity3D! 

Echter, gek genoeg biedt Unity ook de mogelijkheid om 2D of 2D-lijkend (met te gekke diepte effecten) te designen. Als u een 2D app wenst, kunt u aan ons de keuze overlaten of Unity3D of bijvoorbeeld Cocos2D beter geschikt is.

Wij hebben een aparte pagina gemaakt over Unity3D. Hier kunt u verder lezen!

Een development framework app, met PhoneGap of Cordova, laten maken

Er bestaan development frameworks die een website of HTML5 game "omtoveren" tot app, geschikt voor de grote appstores waaronder Apple, Google play en Windows store. Een dergelijke app toont dus de website in zich, die de look and feel van een echte app kan hebben, incl. bijvoorbeeld swipe en sleep functionaliteit. Deze website in de app kan responsive zijn, waardoor de app past op alle schermen, van smartphone tot tablet. Daarnaast heeft u gelijk (of met minimale aanpassingen) een responsive website erbij, voor uw bezoekers die via een andere weg komen zoals vanaf computer of laptop (appstore-specifieke functionaliteiten zoals in-app purchases zijn dan echter niet mogelijk).

Voor kleinere games en lagere kosten, kiest u voor een development framework!

Een app dat ontwikkeld wordt via een development framework zoals PhoneGap of Cordova, heeft echter wel dezelfde beperkingen als HTML5 (zie de HTML5 pagina). De voornaamste zijn beperkingen in computerkracht waardoor té complexe of intensieve spellen niet mogelijk zijn en dat niet alle device-specifieke functionaliteiten aan te spreken zijn (in tegenstelling tot een native app). Echter, omdat ontwikkeling in HTML5 mogelijk is, zijn de ontwikkelkosten veel lager! In extreme gevallen, kunnen ontwikkelkosten t.o.v. native of Unity3D slechts 20% van het totaalbudget bedragen! Neem contact met ons op en wij kunnen evalueren of een development framework mogelijk is voor het game concept dat u voor ogen heeft.



App- en In-app purchases

Als de app die u voor ogen heeft een winstoogmerk heeft, dan wilt u waarschijnlijk app purchases of in-app purchases laten toevoegen aan uw app. Bij een app purchase, waarbij de app vóór installatie gekocht kan worden voor een bepaald bedrag, is het slechts een kwestie van uw appstore account juist instellen. Maar bij in-app purchases, waarbij men in de game iets kan kopen (bijvoorbeeld muntjes of diamanten, speciale wapens of kleding of maandelijks abonnement) moet de API van de appstores aangewend worden om dit mogelijk te maken. Iedere appstore werkt anders, dus het moet per store appart geprogrammeerd worden. Hiervoor zorgen wij bij de uitwerking van uw app.

Reclame in app's

Het is mogelijk om reclames in uw app te tonen via reclame netwerken die speciaal ontwikkeld zijn voor app's. Unity Ads is een voorbeeld hiervan, maar Google Adwords biedt ook mogelijkheden. Per vertoning en/of per klik (tap) wordt een klein bedrag betaald.

Wat zijn globaal gezien ongeveer de kosten?

Gamedesign is handwerk! Ieder karakter, monster, wapen, object, achtergrond, level, etc moet met de hand getekend, geanimeerd en geprogrammeerd worden voordat deze tot leven komt. Hetzelfde geldt voor de gameplay: iedere handeling, actie, move, interface, menu, etc moet zorgvuldig in elkaar gezet worden. 

Het netwerk van gamedesign.nl bestaat uit zeer bekwame vormgevers, illustratoren, animatoren en programmeurs met een uitstekende prijs/kwaliteits-verhouding. Wij maken graag voor u een offerte en bespreken graag de mogelijkheden!

contact

Game design: professioneel, snel ontwikkeld en op maat!

Spring eruit met een te gekke game! Bijvoorbeeld als promotiemiddel, als ludieke winactie, als eyecatcher op een beurs, als educatief middel of als bloedserieuze simulatie van een productieproces. Wat de reden ook is, wij ontwikkelen uw game professioneel, snel en op maat!

Wij voeren het uit! Vanaf de eerste schets, via het concept en de gameplay tot aan de gedetailleerde uitwerking, de livegang en promotie achteraf. Wij zijn zelf gamers en weten wat er speelt!

meer informatie contact