Home
HTML5
App's
Flash
Unity3D
Facebook game
Chatsystemen
Ons netwerk
Contact

Singleplayer games
Multiplayer games
Educatieve games
Serious games
Promotionele games
Winactie games
Social media games

Een multiplayer game laten maken: spelen met of tegen elkaar!

Met of tegen een andere speler spelen brengt een nieuwe dimensie aan een game! In tegenstelling tot AI (Artificial Intelligence) speelt een andere speler telkens anders en telkens zichzelf ontwikkelend. Het competitiegevoel gaat gelijk leven! Voeg daar de mogelijkheid aan toe om voor écht geld te spelen en de spanning is te snijden!

Een HTML5 multiplayer gaming portal

Wij richten de pijlen veelal op HTML5 gaming, oftewel spelen in de browser, op alle devices (computer, tablet, smartphone). Als het gaat om een multiplayer game, dan hebben wij een in huis gemaakt systeem ontworpen die de kracht van HTML5 aanwendt om razendsnel in grote communities te kunnen gamen. Dit systeem komt samen met een volwaardige website waarin het spel is geïntegreerd en heeft alle omringende functies die u van een multiplayer gaming portal zou moeten kunnen verwachten:
 
  • Een uniek en smakelijk design, op maat gemaakt en volledig doorgevoerd door de hele website en spel heen: Responsive (= zich aanpassend aan de grootte van het beeldscherm) te spelen van fullscreen desktop tot aan smartphone (landscape).
  • Een volwaardige website met admin (beheersysteem), content management systeem, zoekmachine optimalisatie, responsiveness (passend op computer, tablet, smartphone), url rewriting (seo vriendelijk), social media share functionaliteiten, flexibele menustructuur, flexibele indeling, sub databases (voor bijvoorbeeld nieuws, links, faq, contactverzoeken) en meer, evenals aanvankelijke contentvulling en opmaak
  • Ontwikkeling en integratie van het spel dat u voor ogen heeft mits deze niet een te grote complexiteit heeft (anders zijn er wat meerkosten), maar ook de mogelijkheid om vervolgspellen te integreren
  • Een volwaardige chat met chatrooms, game chatrooms, privé messages, smileys en meer
  • Registratie, (automatische) login, wachtwoord vergeten functionaliteit evenals persoonlijke profiel (en upload pasfoto of avatar) en instellingen
  • Integratie van een payment provider om betaling via iDeal, creditcard, PayPal en overige betaalmethoden te regelen en (eventueel) een bijbehorende ingame currency waardoor de spelers geld kunnen inzetten en tegen elkaar kunnen spelen. En/of een aankoop- of abonnements structuur.
  • Beveiliging, anti-hacking maatregelen en server sided descision making (wij zijn ook security experts, zie safeweb.nl) zodat spellen niet te hacken of te manipuleren zijn
  • Friends list om vrienden in het spel te beheren, uit te dagen, online-status te checken en meer
  • Hiscore lijsten en persoonlijke win/verlies statistieken
  • Levelling up functionaliteit en animaties waardoor spelers door veel/goed te spelen omhoog kunnen gaan in level. Dit gaat gepaard met een mooie animatie en het beschikbaar maken van extra's (perks) in het spel, zoals toegang tot meer smileys, steeds mooiere badges, fellere kleur van naam in chat, etc.
  • Gave animaties, transities, tussenschermen, notificaties en meer, om het spel die extra "bling" te geven!
  • Een complete game-admin om spelers, spellen, betalingen, etc te beheren
  • Advies op maat betreffende de multiplayer gaming portal, de zoekmachine optimalisatie ervan, exposure op bijvoorbeeld social media en tips&tricks over het levendig maken en houden van de game en community evenals help en support
Het is noemenswaardig dat HTML5, in tegenstelling tot app's, het voordeel heeft dat installatie niet nodig is (gelijk spelen!) en dat het niet gepubliceert hoeft te worden in een appstore waar exposure krijgen erg moeilijk is en welke gemiddeld 30% van elke betaling voor de rekening neemt (via iDeal van een payment provider in HTML5 is het vaak slechts Euro 0,50 per transactie). Als de appstore ook wenselijk is, kan een HTML5 game (wel met een paar aanpasingen en maar-en) ook via een development framework zoals PhoneGap, Cordova of Ionic tot (ook) een app gemaakt worden.

De HTML5 multiplayer gaming portal is een totaalproduct en kost Euro 17.500,- excl.btw. Ontwikkeltijd bedraagt (een beetje afhankelijk van hoe-en-wat) ongeveer 3 maanden.

Wij beantwoorden graag alle vragen die u heeft naar aanleiding van ons multiplayer gaming systeem!

contact


Interessant: Inkomsten bij een HTML5 game versus een iOS/Android App

Stel dat u zowel een HTML5 game als een App laat maken. Soms (bij native app's) moet u ook één platform kiezen en zowel tablet als smartphone ondersteuning is niet altijd gegarandeerd, maar laten wij zeggen dat uw app te spelen is op iOS en Android en op zowel tablets als smartphones. Voor beide games zijn 1000 potentiële spelers die stuk voor stuk 10,- euro willen uitgeven in het spel. Hoe verhouden dan de inkomsten dan zich?

De App:
1000 spelers zien uw spel.
500 blijven over want grofweg 50% kwam via desktop/laptop waarop de app niet speelbaar is, of haakten af gedurende installatie.
500 mensen geven 10,- uit en u krijgt 5000,-
De Appstore neemt ongeveer 30% hiervan.
U verdient: 3500,-

De HTML5 game:
1000 spelers zien uw spel.
1000 spelers kunnen het spel gelijk, zonder download, spelen
1000 spelers geven 10,- uit en u krijgt 10000,-
De payment provider neemt (bij iDeal) ongeveer 0,50 per transactie: 1000 x 0,50 = 500,-.
U verdient: 9500,-



Passief multiplayer gaming

Een van de moeilijkste aspecten van het opzetten van een multiplayer game is het feit dat een flinke community nodig is voordat gelijk spelen continue mogelijk is. Met andere woorden: om een goede indruk achter te laten op een nieuwe speler, moet deze speler gelijk kunnen spelen en zich vermaken. Ook al is het spel geweldig, als de speler bijvoorbeeld erg lang moet wachten in een lobby voordat een andere speler zich aandient, kan het zijn dat hij/zij afhaakt. De volgende speler komt binnen maar ervaart hetzelfde. Pas als het spel een flinke community heeft, zijn er gemiddeld genoeg spelers actief om gelijk spelen voor nieuwe spelers mogelijk te maken. Het is net alsof vooral beginnende spel communities een drempel over moeten, voordat het echt gaat lopen.

Deze drempel kan hoger (en langduriger) zijn dan voorzien. Hierdoor kan het zinnig zijn om voor een "passief multiplayer" concept te kiezen, in zijn algeheelheid of als toevoeging op de multiplayer gaming portal. Een passief multiplayer concept is wel degelijk multiplayer, maar vergt niet dat beide spelers tegelijkertijd online zijn. 

Het spelletje "Clash of Clans" is hier een goed voorbeeld van: in dit spel bouwt iedereen zijn of haar eigen basis en kan vervolgens de basis van andere spelers aanvallen maar ook aangevallen worden. De aanvaller moet online zijn als hij/zij aanvalt om de aanval te sturen, maar het concept is zo opgezet dat de verdediger dit niet hoeft te zijn. Die ziet later dat hij/zij in de tussentijd is aangevallen en kan een replay hiervan terug zien, maar heeft geen invloed meer op de aanval. Hierdoor heeft de aanvaller niet alleen online spelers om uit te kiezen, maar is iedere andere speler een potentieel doelwit. Dit is een uitstekende manier om de drempel te verlagen.

In andere gevallen kan het zeer goed zijn om een singleplayer variant van het multiplayer spel aan te bieden, zodat de speler in afwachting zich kan vermaken door het op te nemen tegen de computer (dit is ook handig als oefening). Hopelijk overbrugt dit vermaak de wachtperiode en kan de speler daarna doorgaan met spelen tegen een echte speler.

Bij coöperatieve multiplayer games kan het mogelijk zijn om concepten te hebben waarbij het gezamelijke doel telkens dichterbij komt door de inzet van de spelers, maar dat zij niet tegelijkertijd online hoeven te zijn om te kunnen spelen. Het spel ondersteunt dan als het ware zowel singleplayer als multiplayer. De eerste speler komt binnen en kan aan de slag. De twee komt later en wordt bij de eerste gevoegd. De derde volgt later. Zij kunnen lekker samenwerken, maar het is niet erg als de eerste speler op gegeven moment "moet eten": het spel kan gewoon doorgaan, ongeacht wie en hoeveel speelt.

Singleplayer gaming met een multiplayer aspect

Soms verwarren klanten multiplayer met singleplayer waaraan een bepaald multiplayer aspect is toegevoegd. Het duidelijkste voorbeeld hiervan is een hiscore lijst. Stel dat iedere speler afzonderlijk Pac Man kan spelen en daarna de hiscore kan terugzien in een hiscore lijst. Het spel zelf is in dit geval singleplayer (want men speelt niet met/tegen elkaar, men speelt tegen computergestuurde spookjes). Er is vervolgens een multiplayer aspect toegevoegd, namelijk de hiscore lijst.

Deze hiscore lijst vergt geen gameserver, socket connecties, communicatie systeem of iets dergelijks. Het is simpelweg een database waar iets in geplaatst en uitgehaald wordt. Het spel is dus geen (veel duurder) multiplayer game, maar een singleplayer game.

Game design: professioneel, snel ontwikkeld en op maat!

Spring eruit met een te gekke game! Bijvoorbeeld als promotiemiddel, als ludieke winactie, als eyecatcher op een beurs, als educatief middel of als bloedserieuze simulatie van een productieproces. Wat de reden ook is, wij ontwikkelen uw game professioneel, snel en op maat!

Wij voeren het uit! Vanaf de eerste schets, via het concept en de gameplay tot aan de gedetailleerde uitwerking, de livegang en promotie achteraf. Wij zijn zelf gamers en weten wat er speelt!

meer informatie contact