Home
HTML5
App's
Flash
Unity3D
Facebook game
Chatsystemen
Ons netwerk
Contact

Singleplayer games
Multiplayer games
Educatieve games
Serious games
Promotionele games
Winactie games
Social media games
Crowdfunding financiëring

Crowdfunding en financiëring van uw spel

U heeft een te gek idee voor een game! Maar nog niet het budget om het te verwezenlijken... wat doet u dan om het toch voor elkaar te krijgen? Een mogelijkheid is een financieerder vinden of donateurs via crowdfunding websites. Op deze pagina leest u in het kort hoe u dit samen met Gamedesign.nl voor elkaar kunt krijgen!
Wellicht kent u mensen, connecties of manieren om een financieerder te vinden voor uw game? Of u wilt uw idee tonen aan het internet (en social media) om zo een financieerder of volgers te vinden (die op hun beurt wellicht een financieerder kennen). Of u wilt de kracht van crowdfunding websites (zoals Kickstarter) aanwenden om donateurs en financieerders te vinden? Of het beste nog: u wilt alle bovengenoemde wegen bewandelen om de kans op het verwezenlijken van uw idee zo groot mogelijk te maken!

Uw eigen overtuigingskracht en passie m.b.t het game concept is van doorslaggevend belang, maar welke weg of wegen u ook kiest: de manier om de kans van slagen het grootst te maken is het hebben van schitterend en overtuigend beeldmateriaal! Omschrijvende documenten, flowcharts, schetsen en tekeningen zijn erg goed in een 2e fase, als de aandacht van de financieerder getrokken is. In eerste instantie, om het watertanden te laten beginnen, adviseren wij om een informatieve promotiefilm door ons te laten maken.

Wij praten hierbij om een promotiefilm van +/- 5min. Het filmpje toont de gameplay en mogelijkheden van uw game concept, zodat de financieerder een helder beeld krijgt van het spel als geheel en dus wat hij financieert. Een professionele stem acteur vertelt (in Nederlands, Engels of allebei) wat te zien is en hoe het werkt.

Stap 1: Laat een promotiefilm door ons maken

Laat een promotiefilm door ons maken. Kies voor ons om deze heldere redenen:
  1. Wij hebben veel verstand van gameplay en bespreken graag uw concept met u en geven hierbij advies en suggesties. Wij geven ook een globale offerte voor het game concept, wat van essentieel belang is voor de investeerder en de crowdfunding campagne
  2. Wij hebben ook veel verstand van opbouw, spanningsbogen en storylines van dit soort filmpjes, voor optimaal effect. Wij weten heel goed wat werkt op bijvoorbeeld crowdfunding websites.
  3. Wij bouwen daadwerkelijk stukjes game en filmen dit, ter gebruik in het filmpje (uniek!!). Echte gameplay is dus te zien in het filmpje, incl. lichteffecten, schaduwen, particle systemen en gaming maneuvres (zoals muiscursor of hand simulaties). De stukjes game die wij op dergelijke manier maken, gebruiken wij ook uiteindelijk in het spel: dat betekent geen dubbel werk en dus extra voordeel!
  4. Wij hebben een netwerk van designers, illustratoren en animatoren tot de beschikking om uw game te visualiseren. Kies de tekenstijl die bij uw game past en laat u fascineren door deze bekwame mensen!
Een promotiefilm kost maar een fractie t.o.v het uitwerken van het gehele spel. Toch is dit een eerste investering die u zelf moet doen, voordat u uw investeerder hebt gevonden. Daarna kan de investeerder hopelijk deze kosten met terugwerkende kracht dekken (bespreek dit met de investeerder).

Stap 2: Online gereed zetten

Als de promotiefilm af is, kan deze op verschillende plekken alvast online gezet worden.

Het is erg professioneel om hosting en een domeinnaam erbij te nemen en hier de film groot te tonen (evt. vergezeld van uitleg en overig beeldmateriaal evenals een forum in het geval van een groot game concept waar community input wenselijk is). Ook dit kunnen wij voor u regelen.

Als u (ook) kiest voor crowdfunding, kan de crowdfunding pagina alvast aangemaakt worden, zonder deze daadwerkelijk te publiceren. Let erop dat er niet alleen maar Kickstarter is: er zijn heelveel crowdfunding websites en het kan veel extra funding opleveren om meerdere crowdfunding platforms aan te wenden. Er zijn zelfs crowdfunding websites met bepaalde thema's: onderzoek dit! Wij kunnen dit ook geheel of gedeeltelijk overnemen en het voor u uitvoeren (tegen vergoeding).

Maak eventueel ook accounts/pagina's aan op social media. Maak een toegewijde pagina over uw spel op Facebook. Vergeet niet uw LinkedIn profiel met deze activiteiten uit te breiden en noem dat u op zoek bent naar een investeerder. Als het kan, wacht ook hier met publiceren.

Inventariseer uw netwerk van vrienden, familie, collega's, ondernemers, etc evenals uw soortgelijke online netwerk van mensen. Maak een lijst. Inventariseer ook de eventuele sector waar het spel betrekking op heeft en waar u wellicht al een netwerk hebt. Benader ze echter nog niet. 

Inventariseer het internet: zijn er websites die betrekking hebben op het concept van uw game? Wellicht forums of blogs? Wellicht websites van bedrijven die interesse zouden kunnen hebben of wellicht zelfs investeerders zouden kunnen worden? Benader ze echter nog niet.

Stap 3: Go!

Als alles gereed is, kies dan een goede datum om live te gaan. Zet het filmpje live. Lanceer de crowdfunding campagnes. Plaats een bericht in de social media. Benader uw netwerk. Benader gerelateerde websites, forums en blogs. In het geval van crowdfunding, wijs erop dat een donatie essentieel is om het project door te laten gaan. Probeer als het ware om een golf van aandacht te creëren rondom uw game concept. Sta paraat om vragen te beantwoorden!

Deze eerste golf levert hopelijk een financieerder of voldoende donaties op. Als dit echter niet het geval is, onderschat dan niet de invloed die tijd heeft. Hou het concept online en blijf ermee actief (wellicht op een lager pitje). Een crowdfunding campagne houdt op gegeven moment op, maar door het concept online te houden kan de toekomst alsnog een match opleveren. Wij zien dit soms via de gekste wegen gebeuren: een jaar later blijkt bijvoorbeeld alsnog iemand via-via-via interesse te hebben in de financiëring van het game concept!

Stap 4: Uw game laten maken

Als u voldoende budget bij elkaar hebt, kunt u het spel door ons laten maken! Dit heeft natuurlijk zijn eigen traject en duur, maar de eerste grote stap richting het verwezenlijken van uw leuke game is genomen en u kunt even uitblazen! Wij leveren designs en demo's aan gaanderweg dit traject, waarop u feedback kunt geven. Lees op andere pagina's meer over de verschillende soorten games en ontwikkeltrajecten hiervan, of stel ons een vraag!


Casestudie: The Historygame

Om u een beeld te geven, hebben wij een casestudie uitgelicht! Wij hebben een promotiefilm voor The History Game gemaakt die de gameplay en het game concept van dit spel perfect in beeld brengt:



Vraag en antwoord met de klant

1. Hoe hebt u het ontwikkeltraject van de film ervaren wat betreft storyline en meedenken over het concept door Gamedesign.nl?
Het doel was om een demo te ontwikkelen die iets kort en bondig, op een professionele manier de essenties weergeeft van het concept. Dat is goed gelukt, alle commentaren op de kwaliteit van de demo zijn positief! De vervaardiging vereiste veel communicatie tussen de opdrachtgever en Gamedesign. Deze communicatie verliep snel en efficiënt. 
 
2. Hoe hebt u het ontwikkeltraject van de film ervaren wat betreft beeldmateriaal en animatie?
Voorstellen voor animatie werden aan de opdrachtgever voorgelegd voor aanvulling en wijziging, een goede werkwijze. 
 
3. Hoe hebt u het ontwikkeltraject van de film ervaren wat betreft stem acteur en geluid?
De stemacteur heb ik zelf geregeld, de montage etc, ook van andere geluiden verliepen goed. 
 
4. Wat vond u van het totale budget wat nodig was voor dit traject?
Als investering voor een demo loont de investering zeker de moeite 
 
5. Wat vond u van de verwezelijking van het concept (beelde de film uiteindelijk uit wat u aanvankelijk voor ogen had na storyline en transcript (manifest) besproken en vastgesteld te hebben met Gamedesign.nl).
Ja, het concept is duidelijk gemaakt. En zoals een goed concept betaamt, genereerde dit veel opbouwende feedback.