Home
HTML5
App's
Chatsystemen
Facebook game
Unity3D
Ons netwerk
Contact

Singleplayer games
Educatieve games
Serious games
Promotionele games
Winactie games
Social media games
Crowdfunding financiƫring
Multiplayer games

Hoeveel kost het ontwikkelen van een game?

Het laten ontwikkelen van een spel hoeft niet duur te zijn! Al vanaf Euro 1495,- excl.btw kan Gamedesign.nl voor u een spel ontwikkelen. Maar kosten en mogelijkheden zijn sterk afhankelijk van de omvang van het spel en de facetten ervan. Hieronder leest u meer over de kosten van gamedesign: Hoeveel kost het om een spel te laten maken?
Een simpel spel kan heel goedkoop zijn om te laten maken maar alsnog een ontzettend leuke toevoeging zijn aan uw website, product of dienst. Vanaf hier loopt de prijs omhoog tot wel miljoenenproducties van grotere uitgevers. Op deze pagina leggen wij uit wat de kosten van het laten ontwikkelen van een spel zouden kunnen zijn. Stel ons een vraag en vraag om een offerte als u een specifiekere prijs wenst.

De goedkoopste en snelste manier om een game te laten maken bij Gamedesign.nl is ons een simpele singleplayer game in responsive HTML5 te laten maken. Dit begint al vanaf Euro 1495,- excl.btw. Laten wij die woorden één voor één eventjes doornemen: 
  1. Simpel: Het spel heeft een simpele opzet. Dus geen al te complexe gameplay of uitgebreide levelopbouw. Gewoon een leuk klein gameconcept. Lekker te spelen en snel te begrijpen. Gedacht kan worden aan memory, tetris, rad van fortuin, bejeweled, woord zoeker, pac man, pinball, kaartspel, raakschieten, zoek de verschillen, puzzel, tekenen, avoider, simpel racen (niet 3D), projectiel afvuren, flappy bird, etc.
     
  2. Singleplayer: Het spel wordt door één speler gespeeld
     
  3. Responsive: Het spel past zich aan aan het formaat van het scherm waarop gespeeld wordt. Dus van klein smartphone schermpje tot aan een monitor.
     
  4. HTML5: Het spel wordt ontwikkeld in HTML5 oftewel te spelen op internet, in uw browser. Het spel kan in een website geïntegreerd worden. 
Met slechts een klein budget kunt u dus alsnog een leuke game krijgen! Alle games worden op maat gemaakt en gegoten in uw huisstijl.

Maar wellicht wilt u de game iets meer aankleden om de ervaring wat voller te maken. Pac man is harstikke leuk om te spelen, maar het wordt een stuk leuker als de highscore na afloop geplaatst kan worden op een highscorelijst. Men kan zich dus snel registreren met naam en e-mail adres en ziet daarna de score tussen de scores van de andere spelers. Een highscorelijst kan toegevoegd worden aan elk spel voor Euro 500,- tot Euro 750,- excl.btw.

In andere gevallen kan het een enorme toevoeging zijn om wat extra tijd te gunnen aan het ontwikkelen van extra levels en een goede moeilijkheidscurve. Een spel als Bejeweled (Match 3) komt al met een level of een paar levels, maar door hier bijvoorbeeld een extra dag aan te spenderen (Euro 680,- excl.btw) kan een hele "campaign" toegevoegd worden met een te bewandelen pad van levels. Ze worden steeds moeilijker om te halen zodat er een goede moeilijkheidscurve in zit. Hierdoor blijft het spel veel langer uitdagend. Over het algemeen genomen stelt één dag ons in staat om een leuke set van levels toe te voegen aan een spel.

Veel game concepten hebben een complexere opbouw. Ze zijn dus niet meer "simpel" maar kennen een gemiddelde complexiteit. Tetris in de simpelste vorm valt nog wel onder simpel, maar grote kans dat u het spel wat uitgebreider wenst. Meer schermen en mogelijkheden. Het spel wijzigt dan van simpel in een game van gemiddelde complexiteit van Euro 2495,- excl.btw. U kunt bij ons navragen of het concept wat u voor ogen hebt onder simpel of gemiddeld valt.

Als de complexiteit nog verder toeneemt, spreken we van een game van hoge complexiteit. De prijs hiervan hangt sterk af van het exacte concept. Bespreek met ons de mogelijkheden en bijbehorende prijzen!

Misschien moet het spel een registratieproces bevatten? Dus registreren, inloggen, wachtwoord vergeten, persoonlijke instellingen, etc. Dit is nodig als voortgang in het spel opgeslagen moet worden of als er abonnementen zijn dan wel andere betaalde opties. Of er is een docentendeel waar voortgang van leerlingen bijgehouden moet worden. Meestal moet het spel dan ook worden voorzien van een website (Euro 1495,- excl.btw voor een complete website). Het registratieproces zelf ligt meestal tussen Euro 1000,- en 2000,- excl.btw.

Soms moet het niet één spel maar een portal met meerdere games. Iedere game heeft dan zijn afzonderlijke prijs, maar de portal zelf moet ook ontwikkeld worden. Prijzen zijn sterk afhankelijk de wensen omtrend de portal. Vraag ons naar de mogelijkheden en de kosten!

Soms moet het systeem betaalmethodes hebben. Een zogenaamde payment provider (zoals Mollie.nl) kan geïntegreerd worden in het spel. Integratie bedraagt bij de meeste payment providers Euro 500,- excl.btw

Als het spel een multiplayer game, nemen de kosten helaas een vlucht. Multiplayer games zijn veel moeilijker en bewerkelijker om te ontwikkelen. Een volledig multiplayer systeem incl. één spel van gemiddelde complexiteit kost Euro 29.500,- excl.btw. Dit is een compleet pakket, incl. bijbehorende website, reigstratieprocessen, betaalmethoden, beheersysteem, CMS en meer.

Ontwikkeling van app's

Al het bovenstaande betreft ontwikkeling in HTML5. Maar hoe zit het met het ontwikkelen van app's? Dat is helaas een stukje duurder. Een simpele singleplayer game voor iOS en Android begint vanaf Euro 24.950,- excl.btw. Het is in veel gevallen dus minstens 10x duurder dan ontwikkeling in HTML5. Maar hierdoor kan het spel geplaatst worden in de appstores. Let er wel op dat de appstores percentages van betalingen binnen de game voor hun rekening nemen (bij HTML5 alleen transactiekosten van de payment provider). 

Een simpel singleplayer game als app zou ziets kunnen zijn als memory, tetris, rad van fortuin, bejeweled, woord zoeker, pac man, pinball, kaartspel, raakschieten, zoek de verschillen, puzzel, tekenen, avoider, simpel racen (niet 3D), projectiel afvuren, flappy bird, etc. Zogauw het concept complexer wordt, nemen de kosten toe. 

Betalingen doen via de appstores kennen hogere integratiekosten dan het integreren van een payment provider. Vraag ons wat de laatste prijzen en geprojecteerde uren hiervan is. Er zijn ook andere appstore gerelateerde interacties die toegevoegd kunnen worden aan de game, zoals een rating geven of push berichten.

Stand alone ontwikkeling

Een spel kan ook stand alone ontwikkeld worden. Het spel kan dan geïnstalleerd worden op een computer. Bijvoorbeeld als een 3D toepassing wenselijk is. Stand alone toepassingen kunnen relatief goedkoop ontwikkeld worden in Flash, maar dit wordt op steeds kleinere schaal gedaan. Als het om een 3D toepassing gaat, is Unity3D vaak een goede keuze. Hierin kan ook relatief goedkoop een applicatie gemaakt worden. Kosten van een stand alone toepassing verschillen erg a.h.v de complexiteit van de toepassing. Vraag ons naar de mogelijkheden!